De Bouwer:
Ik ben Peter , 46 jaar in het dagelijks leven service engineer en getrouwd met Danielle.
In 2005 kwam een kennis voorrijden met zijn 2cv en liet een folder van Burton zien. Het idee om zelf een auto te bouwen liet me niet meer los, na diverse bouw- en reisverslagen doorgelezen te hebben wilde ik maar één ding. Zelf een auto bouwen. Omdat het vanaf het begin mijn bedoeling was om op vakantie te kunnen met de auto moest er voldoende bagagemogelijkheid zijn en een beetje comfort in de vorm van een kachel en een redelijke voorruit. Het model en met name de achterkant spreekt me ook het meest aan. Daarbij leek de Burton mij de makkelijkst te bouwen auto, eigenlijk is assembleren een beter woord.
Na de eerste kennismaking met de Burton folder stond er ongeveer 6 weken later een donorauto in de garage. Eigenlijk zijn enkel de assen met veerpotten, de achterbank , de motor met versnellingsbak en de tank in de auto teruggekomen. En uiteraard het kenteken. Alle overige onderdelen zijn dankbaar het 2cv circuit in gegaan. Doordat vrijwel alle onderdelen los of in pakketten te koop zijn is het bouwen heel eenvoudig. Een beetje secuur kunnen afmeten, en ik kon best een avond besteden aan het uitmeten van 1 gaatje, soms een beetje hulp, bijvoorbeeld bij het vasthouden van de spatborden is wel makkelijk. Het meeste werk is misschien gaan zitten in het opknappen van de assen, ik kon op de locatie geen roterende staalborstel op de slijpmachine gebruiken dus alles met de hand eraf geschuurd. Na ongeveer één jaar was het rollende gedeelte klaar. Motortje voorzien van nieuwe pakkingen en in- en uitwendig helemaal schoongemaakt, de assen voorzien van nieuwe fusee’s. Uiteindelijk heeft het bouwen circa twee jaar geduurd. En werd hij in 2007 goedgekeurd door de RDW. De totale kosten zijn dan ongeveer 11.000 Euro…. hier kun je ook een heel leuke tweedehands cabriolet voor kopen. Of je daar ook zoveel plezier en voldoening van krijgt als van je eigengebouwde auto??
De auto is nu 8 jaar oud en staat altijd binnen, uiteraard zie je hier en daar gebruikssporen en kleine beschadigingen. Enkele pinholes zie je uitsluitend na nauwkeurig zoeken, verder is het belangrijk alle onderdelen zonder spanning te monteren. Zo voorkom je scheurvorming rondom de bevestiging.
Inmiddels staat er ca. 51.000 km op de teller. Vakanties waar ca. 3000 tot 5000 km gemaakt werden zijn daar de oorzaak van. Inmiddels is er ook een 2CV (eend) bijgekomen, net zoveel plezier echter een volledig andere ervaring. Waar de 2CV zoals bekend enorm kan overhellen daar blijft de Burton relatief vlak. De acceleratie is door het lagere gewicht (en de BigBore cilinder set) veel soepeler dan die in de 2CV. Doordat je open en tamelijk laag zit is de snelheidsbeleving vele malen groter.
Ik kan iedereen het bouwen van zijn eigen auto aanraden, in de ene kit kan je meer dan in de andere kit je eigen creativiteit kwijt. Net wat jou aanspreekt en je mogelijkheden zijn. De voldoening die je krijgt zodra je met jouw eigen gebouwde auto de weg op mag is en blijft onbetaalbaar.
Peter.
De Leverancier:
De Burton is gebaseerd op een 2CV onderstel, daarom zijn kosten zoals brandstofverbruik, aanschafprijs, belasting, onderdelen en verzekering zo laag. De 2CV biedt een ideale basis door zijn eenvoudige maar doeltreffende techniek. Citroën heeft in 45 jaar ruim 5 miljoen Eenden gemaakt. De Eend is daardoor ongelooflijk goed uitontwikkeld en doordacht.
De vering en wegligging van een 2CV zijn, voor iemand die er nog nooit in heeft gereden, een openbaring. Het gewicht van de Burton is ongeveer een derde lager en maakt remweg, acceleratie en vering nog beter dan bij een eend.Ruimte:
De bagageruimte van de Burton is groot. Via de afsluitbare achterklep is een bagageruimte van 610 liter bereikbaar (ongeveer 6 kratten bier!). Voorin bij de motor is nog eens 100 liter opbergruimte beschikbaar, voor bijvoorbeeld gereedschap of een tent.
Softtop of Hardtop:
De Burton kan geleverd worden met een hardtop en een softtop. De hardtop is bedoeld voor dagelijks gebruik. De stoere vleugeldeuren zorgen voor een vlotte instap. De deuren zijn snel te verwijderen en kunt u kwijt in de bagageruimte, zodat u targa rijdt. De hardtop is getest bij extreme kou tijdens de wintersport. De softtop is erg handig als nooddak tegen regen en kou. Het dak is erop en eraf in minder dan een minuut en kan makkelijk mee genomen worden in de kofferruimte of achter de bank. Het opklapbare frame in volledig van RVS.
Elke Burton anders:
De mogelijkheden om de auto haar eigen gezicht te geven zijn legio. De body is leverbaar in 1600 RAL kleuren. De spatborden kunnen vervangen worden door cyclewings, er is keuze uit een voorruit of aeroscreens, 2CV dashboard of luxe klokken, 2CV velgen of sportvelgen enzovoort. Ook het interieur kan naar eigen smaak en budget worden ingericht.
Prestaties:
Door zijn lage gewicht, de aërodynamische vormgeving en de goede wegligging heeft u eigenlijk al genoeg aan een standaard 2CV motor. Opvoeren is niet echt moeilijk. Het stappenplan begint met afgedraaid vliegwiel, grotere cilinders en een elektronische ontsteking.
Bouwhandleiding:
Voor het bouwen van de Burton is een bouwhandleiding onmisbaar. Deze behandelt de volledige ombouw van Eend naar Burton met technische beschrijving. Als u niet zeker bent of de bouw wel gaat lukken of als u gewoon meer wilt weten kunt u de online bouwhandleiding raadplegen.
Zelf bouwen:
Een sportauto bouwen is een avontuur waar u misschien als kleine jongen al over heeft zitten dagdromen. Het lef, het geld en de beslissingsbevoegdheid ontbraken in uw jonge jaren. Nu is dat anders. U beslist zelf over de leuke dingen van het leven. Moeilijk? Voor het bouwen van een Burton hoeft u geen ervaren monteur te zijn. Met wat gezond verstand, de juiste motivatie, een standaard gereedschapsuitrusting en de bouwhandleiding kunt u in zo’n 100 uur een Burton bouwen. Het aantal uren is afhankelijk van de staat van de donorauto, de ervaring van de bouwer, de afwerking en de hoeveelheid aan accessoires. Problemen? Tijdens de bouw staat Burton Car Company voor u klaar met advies, hulp, gereedschap en onderdelen.
De eerste fase is het demonteren van de donorauto en het gereedmaken van het rollend gedeelte. Daarna volgt de opbouw van de body, inbouwen van het interieur en de afwerking. Tenslotte wordt de auto door de plaatselijke RDW gekeurd.
Manier 1: Alles zelf doen
De meeste mensen doen alles zelf; de bouw van een Burton begint dan met het aanschaffen van een donor-Eend. Nadat de RDW de identiteit van de auto heeft vastgesteld kan de donorauto gedemonteerd worden. Daarna kan begonnen worden met het opbouwen van de Burton.
De donor-Eend kunt u bijvoorbeeld aanschaffen via Marktplaats.nl, maar ook Burton Car Company heeft verschillende donor-Eenden te koop staan. Deze zijn reeds geschouwd door de RDW.
In de praktijk betekent het klaarmaken van het rollend gedeelte in 95 % van alle gevallen dat bijvoorbeeld het chassis vervangen moet worden. Deze is gewoon nieuw verkrijgbaar.
Nadat de donor-Eend is gesloopt en het rollend gedeelte is opgebouwd, begint u met het opbouwen van de body van de Burton. Om daarover wat ideeën op te doen kunt u hier, of op onze Media-pagina, de Burton onderdelen-prijslijst downloaden. Ook kunt u deze configurator gebruiken om een kleurstelling voor uw auto te bepalen.
De prijslijst is opgebouwd met behulp van pakketten. De pakketten staan onderstreept, en erachter staat de prijs van het pakket vermeld. De onderdelen die deel uitmaken van het pakket staan met een asterisk (sterretje) aangegeven. Deze onderdelen zijn uiteraard ook los te bestellen; dan betaalt u de prijs die erachter staat. Wat u uiteindelijk nodig hebt uit de prijslijst, is sterk afhankelijk van uw smaak en van wat u allemaal zelf kunt maken of kunt hergebruiken van de donor-2CV.
Manier 2: Technische gedeelte uitbesteden
Het is ook mogelijk om het technische gedeelte uit handen te geven, door het zogenaamde ‘rollende gedeelte’ door Burton Car Company te laten bouwen. Dit betekent dat u zelf geen donorauto hoeft te kopen en te demonteren. Een rollend gedeelte wordt geleverd met een geschouwd kenteken en alle onderdelen die normaal gesproken van een donorauto gebruikt kunnen worden voor de Burton. Denk aan de achterbank en de 4 velgen van de Deux-Chevaux.
Bij het opbouwen van een rollend gedeelte gebruiken wij altijd een nieuw chassis en een gereviseerde carburateur, motor en versnellingsbak.
Een rollend gedeelte is ook leverbaar. Na het rollend gedeelte kunt op dezelfde manier als hierboven beschreven met behulp van de Burton onderdelen-prijslijst uw eigen auto samenstellen.
Manier 3: een complete auto kopen
Occasion
Burton Car Company heeft altijd een aantal gebruikte Burtons op voorraad. Bekijk ons actuele aanbod op onze Occasion-pagina. Klik hier.
Compleet Afgebouwd
U kunt uw Burton ook geheel of gedeeltelijk naar eigen specificatie laten bouwen. Er zijn veel opties en accessoires om uit te kiezen, dat maakt het extra leuk om uw eigen auto samen te stellen. Ervaren monteurs, gespecialiseerd in het bouwen van Burtons, zorgen voor de bouw en afwerking van uw auto. Prijzen variëren tussen de €11.000,- en €25.000,-.
Meer informatie vind u op de site van de Burton Car Company.