De carburateur monteren
In dit artikel gaan we aandacht besteden aan het monteren van de carburateur.
De carburateur wordt met vier moeren gemonteerd op de flens van het spruitstuk. In het spruitstuk zijn tapeinden gedraaid. De draad van deze tapeinden is “gewoon” M8. Je moet echter wel erg zuinig zijn op de vier moeren. Dat zijn M8-moeren met een sleutelmaat van 12 mm. (Dus niet 13 mm., zoals gebruikelijk is.) Ook zijn de moeren “extra hoog”. Dit type is moeilijk te vinden. (Ik heb nog geen winkel gevonden die deze kan leveren.)
Als je – bijvoorbeeld- na een motorrevisie de carburateur gaat monteren, kun je dat het beste doen door de carburateur eerst op het spruitstuk te monteren en dan het geheel op de motor aanbrengen. Maar wil je alleen de carburateur demonteren en monteren dan is dat heel lastig want je kunt er moeilijk bij.
Zo-wie-zo is het moeilijk om een sleutel op de moeren te plaatsen. De ruimte rond de moeren is erg klein en je kan maar een heel kleine slag maken. (zie foto)
Slechts op één van de moeren aan de achterzijde kan een ringsleutel worden geplaatst. Ook voor een normale steeksleutel is er geen ruimte.
Om dit probleem op te lossen kun je zelf een “Carburateursleutel” maken. Hiervoor heb ik een zeer slanke steeksleutel van het merk STAHLWILLE gebruikt met sleutelmaten 10 en 11 mm.. In de steel van de sleutel heb ik twee scherpe knikken gebogen.
De sleutel-openingen heb ik , met een vijl, vergroot tot respectievelijk 11 en 12 mm. (die 11 mm. is niet nodig voor de carburateur, maar kan elders goed van pas komen!)
De wanden van de sleutelopening zijn nu dus dunner dan van een “normale” steeksleutel 12 mm. Dit geeft extra ruimte om de moeren te kunnen draaien. Als de carburateur van de motor af is, neem dan de gelegenheid te baat om de ruimte rond de moeren wat te verruimen. Met een vijltje en/of Dremel kun je wat materiaal weghalen, dat geeft je veel gemak bij het monteren.
Er is nog een mogelijkheid om de montage van de carburateur eenvoudiger te maken. )Bij voorbeeld als je geen 12 mm. moeren hebt.) Bij de kitcars, waarbij de “hotspot” in het spruitstuk verwijderd is, kun je de onderzijde van de flens van het spruitsstuk bewerken. Je maakt dan vlakke stukken ter plaatste van de tapeinden. De gaten van de tapeinden boor je uit (8,5 mm.) en je kan dan de carburateur monteren met de M8-bouten, waarbij “gewone” M8-moeren aan de onderzijde van de flens worden gebruikt. Om de moeren aan te draaien heb je maar een kleine slag, maar het lukt wel.
Nog één puntje wil ik noemen: Kijk goed naar de haken aan het eind van de trekveer van de gasklep. Het komt veel voor dat die verregaand zijn doorgesleten. Als de haak breekt dan zal de gasklep geheel open blijven staan. Het gevolg is dat de motor “over de toeren wordt gejaagd” en onherstelbaar beschadigd kan worden. Zelf heb ik gekozen voor het monteren van twee veren. Deze moet je dan wel minder strak spannen, zodat de kracht op de as van de gasklep niet toeneemt.
Groeten Ger-Kitcar-de-Vrieze