Onderhouden van stuurarm en stuurkogel
Dit belangrijke onderdeel van de 2CV wordt nogal eens verwaarloosd. De donor-auto is vaak jarenlang niet goed onderhouden en de stuurkogel is soms ver afgesleten. In plaats van een ronde stuurkogel is dat onderdeel tot een afgeplatte knop geworden.
Als deze slijtage nog maar beperkt is, kun je de knop nog iets bewerken zodat deze weer een ronde bol vormt. Gebruik een nauwkeurige schuifmaat om de diameter van de kogel in alle richtingen te meten. Een nieuwe stuurkogel heeft een diameter van 23 mm. Als de kleinste diameter in de buurt van 19 mm komt moet je de stuurarm met kogel vervangen.
Om de slijtage aan de stuurkogel te voorkomen moet je deze regelmatig van nieuw smeervet voorzien. Doe dat tenminste één keer per jaar en bij intensief gebruik nog vaker.
Om de kogel te smeren moet je de stelmoer en de buitenste cup verwijderen. De stofhoes kun je van het kogelgewricht afschuiven tot op de stuurarm (zie foto 1).
Maak alles goed schoon en doe er dan nieuw smeervet in. Om deze werkzaamheden te kunnen doen moet je eerst het wiel verwijderen. Als je een keer de stuurarm hebt gedemonteerd, slijp dan een stukje af van het onderste deel van de verticale as onder de kogel (zie foto 2)
Je kunt dan later de stofhoes gemakkelijker van het kogelgewicht afschuiven en de kans dat de hoes beschadigd wordt veel kleiner. Als je nieuwe stofhoezen nodig hebt, kies dan voor de originele kwaliteit. De goedkopere imitatiehoezen gaan erg snel stuk.
Om de opsluitmoer van de stuurkogel los en vast te schroeven kun je zelf een goed passende sleutel maken van een stukje hoekstaal (15×15 mm, lang circa 18 cm, zie foto 5)
Let op! Sommigen proberen de opsluitmoer los of vast te schroeven door met een schroevendraaier en een hamer te slaan. Dit zal onherroepelijk leiden tot beschadiging van de moer en de schroefdraad. De vervanging van de gehele stuurarm is nodig!
Met een simpele modificatie kun je de stuurkogel gemakkelijk doorsmeren. Neem de opsluitmoer en plak in de holte van de buitenzijde een plaatje of ring. Boor in het hart van de opsluitmoer met een plaatje een gat en tap daar draad in. Monteer daarna een vetnippel. De extra ring is nodig omdat de vetnippel aan de ander zijde van de opsluitmoer niet mag uitsteken (zie foto 3 en 4)
Let op! Er zijn vetnippels met verschillende schroefdraad. Ik heb de nippels genomen die ook elders aan de 2CV worden gebruikt (schroefdraad M7). De cups ter weerszijden van de stuurkogel hebben in het midden een gat. Op deze manier kun je het smeervet dus direct naar de stuurkogel persen. Je kunt de smeernippel bereiken met een vetspuit die van een flexibele persslang voorzien is. Het wiel hoeft niet verwijderd te worden.
Om de vetnippel te monteren, kun je zelf een stuk gereedschap maken. Een eenvoudige oplossing is te maken door een stukje verwarmingspijp (buitendiameter 22 mm.) te gebruiken. Je moet dan aan één zijde stukjes wegvijlen zodat er 4 tandjes blijven staan die in de inkepingen van de opsluitmoer passen. Aan het andere eind van het pijpje boor je gaten waardoor een schroevendraaier gestoken kan worden. Zo heb je weer een passende sleutel (zie foto 5).
Let op! Als je zo’n stukje pijp gaat halen, neem dan een iets langer stuk mee. Later zal je zien dat we met dezelfde maat pijp nog een ander stuk gereedschap kunnen maken.
Groeten Ger-Kitcar-de-Vrieze