Het toplager

Als aan het vliegwiel werkt vervang dan ook het toplager. Dat is de lagerbus die in het midden zit (in het uiteinde van de krukas). In deze bus steunt de price-as van de versnellingsbak. De lagerbus is van sinter-brons. Dat is een koperlegering die olie kan opnemen en daardoor een goede smerende eigenschap heeft. Denk er dus aan dat de nieuwe lagerbus eerst een tijdlang “vol” moet trekken in een bakje met olie.! De lagerbus kost maar een paar euro, dus het is niet wijs om deze niet te vervangen als je er goed bij kunt.

De vraag is: “Hoe krijg ik de oude bus eruit?” Er zijn meerdere methoden bruikbaar. Je kunt bijvoorbeeld de ruimte vullen me vet en dan een goedpassende as er in slaan. Door de korte – maar hevige – druk van het vet wordt de bus naar buiten gedrukt. Je moet dan wel een goedpassende as hebben (“Wie heeft die?”).

Een Heel eenvoudige methode is het gebruik van een M7 bout en moer (zie foto.Lagerbus met bout, moer en blokkerstrip Die heeft iedere 2CV-sleutelaar!). Je schuift een M7-moer door de lagerbus naar de ruimte achter de bus. Deze moer kan er maar net doorheen. Met een kleine schroevendraaier zet je de moer rechtop, zodat er een bout ingedraaid kan worden. Deze bout draai je er slechts enkele omwentelingen in. Nu schuif een dun stripje metaal langs de bout. Door de top van de strip iets om te buigen kan de strip naast de moer worden geduwd. De moer kan nu onmogelijk door de bus naar voren schuiven en ook niet meedraaien als je de bout aandraait. Door de bout er in te draaien wordt de bus naar buiten gedrukt. De oude lagerbus moet je nog één maal gebruiken. de nieuwe lagerbus moet zover naar binnen gebracht worden dat de keerring er vóór gemonteerd kan worden. Om het de nieuwe lagerbus het laatste stukje in de opening te brengen gebruik je de oude lagerbus als stempel. Zie zo,…. weer een klus geklaard!

Groeten Ger-Kitcar-de-Vrieze