Een onderhoudbare olievulpijp

Voor de echte doe het zelver!!!

Gek word je er van, telkens weer die olie lekkage bij brilrubbers, nokkenas kleppendeksels door overdruk in je motor. Een clublid maakte mij attent op zijn olievulpijp die hij had gekocht bij eendengarage Eindhoven waar geen rubber meer aan te pas komt, maar een metalen membraam.

Toen ging er bij mij een lampje branden en ben gaan zoeken op internet. Daar stond een afbeelding van een dergelijke pijp met een gedemonteerde “Breather”. Dan zie je de binnenkant nog niet, maar omdat ik in de auto-industrie werk en daar wat back-up kan vinden, waren we er snel genoeg uit hoe het werkte en hebben het nodige materiaal bij elkaar gezocht en aan het draaien en freezen gegaan.

Ik ben begobuitenwerknnen met het “buitenwerk’ (foto 1). Dat is een roestvrijstalen naadloze pijp met een exacte binnendiameter van 38,00. Deze Breather/ olievulpijp is namelijk ook kleiner en dunner dan de originele of (Chinese imitatie) vulpijp. Daarop een pijpje gelast en een terugloop pijpje voor afvoer van de spetter olie.

"voetje"Daarna was het “voetje” (foto 2) met de verbindingsflens aan de beurt. Je kan ook de originele van een oude vulpijp afzagen en gebruiken.

binnenwerkToen het “binnenwerk” (foto 3). Je moet een dubbele wand creëren, waardoor de overdrukgassen kunnen afvloeien aan de buitenkant, maar die tevens ook dient als olievul kanaal aan de binnenkant.

Bij elk gaatje e.d. wat je maakt, kan dus olie tijdens het vullen naar foto 4plaatsen stromen waar het niet hoort. Dus heb ik 4 gaatjes geboord, waardoor de gassen van het midden naar de buitenwand kunnen stromen en geen olie tijdens het vullen, omdat deze gaatjes sluiten door 0,1 mm. dikke verenstalen membraampjes (foto 4). Deze veren makkelijk weg als de motor draait om de gassen af te voeren en sluiten gelijk als de motor stopt en kun je olie vullen zonder problemen, al adviseer ik toch een trechter met lage tuit en een zeefje te gebruiken.

Ook geven deze klepjes een extra dimensie om vacuüm te creëren. Dan het hart van het geheel, de breather zelf, of te wel het “membraam'(foto 4). Dat is van aluminium met de viton “O”-ring in de zijkant verwerkt voor een perfecte afdichting, bij de originele zit deze los om het bovendeel waardoor je hem kapot kan draaien als je hem te strak aandraait, hier niet, zodat je wel strakker aan kan draaien waardoor de schroefdraad als extra afdichting kan werken.

Dan het metalen membraam. Daarvoor heb ik een oude membraam gebruikt van een APRILLA scooter. De aanslag super glad polijsten en controleren of hij 100% sluit. Daarna het binnenwerk in de mantel gelast en ook het voetje eronder.

Het geheel samen gebouwd en toen de test! Druk met je vinger het kleine terugloop pijpje dicht en blaas in het voetje. Er kwam voldoende lucht uit en dis ging de test verder door aan het voetje te zuigen, doe dit niet te lang anders stik je!!! Zo goed sloten de membraampjes. Er kwam geen spat lucht terug.

foto 5Ik heb het “geheel” (foto 5) een kleurtje gegeven en op de motor gebouwd. Starten en testen!!! Ik kreeg een onderdruk van 78 cm. waterkolom, het geen inhield dat de olie niet meer in de buurt van de lekkageplekken durft te komen. Kortom missie met succes volbracht.

Je kan deze constructie ook goed reinigen als je hem open draait, en eventueel het membraam vervangen mocht dit ooit nodig zijn, dus een onderhoudbare olievulpijp!!!

Groeten en succes, Harry Rijkers.