In 2017 is Ries Plevier begonnen met de ontwikkeling van een auto in de stijl van de jaren 30 uit de vorige eeuw.
Ries ontwierp de laatste 20 jaar boten, deze vaartuigen waren gebouwd van staal, aluminium, hout en kunststof. Dat is wel wat anders dan een auto ontwerpen.

Ries bezocht in 2017 de beurs classicsnl (https://www.classics.nl) in Leeuwarden en werd getriggerd toen hij daar Burton op de beurs zag staan. Een kitcar bouwen was hem niet vreemd, hij had in het verleden al eens een buggy op een basis van een VW gebouwd. Maar Ries zag daar een compleet onderstel van een 2CV staan. Kant en klaar, dat schiet tenminste op.

Het onderstel is eerst zeer nauwkeurig in de computer ingevoerd. Alles opmeten dus. Alles invoeren en controleren heeft twee á drie maanden gekost. Ook had Ries een 3D ontwerp gevonden van een 2CV uit 1958. Alleen was dit model niet helemaal bruikbaar omdat er toch wel wat verschillen zitten tussen een 2CV uit 1958 en een chassis dat nu gemaakt wordt.

Nadat de basis in de computer ingevoerd was, begon het echte werk. Het uiterlijk is natuurlijk erg belangrijk.

Je kunt de mooiste dingen tekenen, maar het moet natuurlijk ook te maken zijn. De grill van een auto is zoals we allemaal weten zeer belangrijk voor het uiterlijk, maar hoe vervaardig je die?

Als basis is de rodder-gril van de 1932 Ford (hotrod) gebruikt, verder is o.a. gekeken naar vooroorlogse auto’s zoals de Jaguar SS100 (1936), de Lagonda Rapide (1937), de Bugatti type 55 (1933), Edsel Speedster (1932), Studebaker speedster (1925) en meer ……. Auto ontwerpen uit die tijd waren veelal erg mooi en sierlijk.

Belangrijke punten bij het ontwerpen waren o.a. het comfort en gemak bij het in- en uitstappen, dit door gebruik te maken van royale deuren. Daarnaast is veel aandacht besteed aan details zoals de louvres aan de zijkant van de motorkap, de klinknagels op de motorkap en onderaan de body, de verlichting uit de dertiger jaren, klassieke scharnieren enzovoort. Dit alles om de toeschouwer te laten denken dat hij naar een automobiel van bijna 100 jaar oud staat te kijken!

Ries had zijn oog laten vallen op een Ford grill uit 1932. ( veel gebruikt voor Hotrods ! ) Die worden nu nog steeds gemaakt. Door die iets achter over te laten kantelen geeft het meteen een sportief uiterlijk.

Na veel ideeën opdoen, praten met andere bouwers, zelf ontwerpen, schetsen en tekenen was Ries na twee jaar tevreden over zijn ontwerp. Dat is het voordeel van een computer, je hebt direct een idee van hoe het eruit komt te zien, is het niet naar je zin dan wijzig je het weer.
Het ontwerpen van een auto was toch wel wat meer werk dan een boot ontwerpen vertelde Ries. Dit komt doordat een auto meer rondingen heeft en dit moet je dan ook allemaal goed invoeren. Overigens hoef je eigenlijk maar een halve auto te tekenen, door deze te spiegelen krijg je een complete auto die 100% symmetrisch is.

Hiervoor is het programma Rhino voor gebruikt. ( https://www.rhino3d.com/ ) Dit pakket is tegen een vergoeding beschikbaar.

Het geheel met een 3D printer ‘afdrukken’ gaat niet, daar is dit systeem niet geschikt voor.
De originele vormen die je nodig hebt om mallen te maken zijn met een CNC machine gemaakt. De mallen worden daarna gemaakt van een speciale gelcoat en polyesterhars zodat deze extra sterk en hard zijn. Hierdoor gaan deze langer mee en kunnen er meer carrosserieën uit gehaald worden.
Voordeel is dat de mallen 100% symmetrisch zijn, en niet zoals we dit nu kennen dat bijvoorbeeld de linker zijde net iets anders is dan de rechter zijde.

In het ontwerp is de grill iets achterover gekanteld, dat geeft een mooi en sportief uiterlijk. Ook is er gekozen om de auto een lange neus te geven. Dit was in de jaren 30 ook vaak het geval. De ‘Plevier roadster’ heeft de langste stuurstang van alle tot nu toe uitgebrachte kitcars.

Het is de bedoeling dat in augustus 2020 gestart zal worden met de bouw. De verwachting is dat dit vrij vlot zal verlopen en de eerste ‘Plevier Roadster’ voor het eind van dit jaar op kenteken staat.