De versnellingspookknop

De 2CV en ook vele van onze kitcars, hebben een bijzonder schakelschema. Waar bij vele auto’s de “1” zit, schakel je bij de “eend” de achteruit in. een vergissing kan grote gevolgen hebben. Het zal niet de eerste keer zijn dat een kitcar na een stop bij een verkeerslicht plots een stuk achteruit rijden als het licht op groen springt.

Om de kans op een vergissing zo klein mogelijk te maken gaan we de zwarte pookknop vervangen door een sierlijke houten pookknop waarop het schakelschema is aangegeven.

Het eerste wat je moet zoeken is een geschikt stuk hout. De kleur en het nerfpatroon moeten je aanstaan. Ik heb twee knoppen gemaakt bij wijze van proef. De één is van Bankyrai (een restant van een hardhouten schuttingpaal) en de ander van eikenhout (dat heb ik uit een stapel haardhout gevist). Je ziet, ik gebruik voor de bouw van de kitcar bijvoorkeur afvalmateriaal.

Waar je goed op moet letten is dat het hout echt goed droog is. Het kan vele jaren duren voordat vers hout echt goed droog is. (google op internet “hout drogen”.)

Van het gekozen hout moet je eerst de juiste lengte afzagen (Let op dat het onder- en bovenvlak evenwijdig moet zijn.). Nu kun je in het hart van het blok in de lengte doorboren. Gebruik hiervoor een boortje van bijvoorbeeld 4 mm.. Doe dat in de kolomboor, dan weet je dat de doorboring recht op de vlakken is. Nu kun je met een gatenboor een ronde uitsparing maken in het bovenvlak van het blok (rond 25 mm.) en een uitsapring in het ondervlak (rond 15 mm.). De uitsparing aan de bovenzijde maak je net zo diep als het inlegplaatje met het ingeslagen schakelpatroon dik is (Ik gebruikte aluminium van 3 mm.). De uitsparing aan de onderzijde kun je wat dieper maken (5-8 mm.).

Nu moet je de doorboring vergroten tot 8 mm.. Dan kun je er een draadeind van M8 houten versnellingspookknopdoorheen steken en het  houtblokje inklemmen met ringen en moeren. Gebruik voor de diepe uitsparing aan de onderzijde een opvulling van een stukje buis (koper leiding 10 mm.).

 

Met een fijne zaag en houtrasp wordt het blokje grof in model gebracht (bolvormig, langwerpig of taps, al naar gelang je wenst). Voor de fijne afwerking plaats je het blokje met het draadeinde in de boormachine. Terwijl het blokje ronddraait houd je er schuurpapier tegenaan. Eerst gebruik je grof schuurpapier met een stevige steun er achter, daarna fijn schuurpapier. Net zo lang doorgaan tot je een gladde knop krijgt met een mooie vorm. In de doorboring van 8 mm. tap je aan de onderzijde een schroefdraad van M10. Dat is de maat van de schroefdraad aan het einde van de schakelpook. Je kan de knop nu op de schakelpook schroeven.

knop op schakelpook

 

 

 

 

Wat we nu nog nodig hebben is een plaatje met het schakelpatroon er op. Ook dat kun je schakelpatroonzelf maken. Ik gebruikte daarvoor slagletters/ -cijfers van 4 mm. Het is moeilijk om alle cijfers even diep in te slaan. Daarom heb ik een trucje verzonnen.

hulpmiddel voor schakelpatroon makenMet een lijmklem heb ik alle tekens op de juiste plaats bijeengeklemd en het geheel met de bankschroef in een aluminiumplaatje geperst.

 

Voor de afwerking wordt het hout 5 keer afgelakt met blanke scheeslak en het aluminiumplaatje wordt mooi glanzend gepolijst. De tekens en lijnen worden met zwarte verf gevuld. rest nog om het plaatje met blanke lijm in de knop te plakken en de knop op de pook te schroeven (al of niet met lijm).

Zo nu hebben we een schakelpookknop met het schakelschema er op. Ik weet dat er kitcarbouwers zijn die een nog veel mooiere knop hebben gemaakt, maar dit is een product dat ik kan maken met de middelen die ik heb. Het zelf doen met (afval-) materiaal en met eigen middelen is voor mij het uitgangspunt bij de bouw van mijn kitcar. Het gaat om de hobby van het zelfbouwen en dat is leuk.

materialen voor maken versnellingsppookknop

 

 

 

 

Groeten Ger-Kitcar-de-Vrieze