De remtrommels en de wiellagers

In dit artikel gaan we de (achter-) remtrommels verwijderen en de wiellagers vervangen. Het demonteren van de remtrommels is ook nodig als je de remschoenen wilt vervangen.

Let op! Een remtrommel demonteren lijkt gemakkelijker dan het is. Allereerst moet je een goed passende sleutel hebben om de naafmoer los te draaien. De sleutelmaat is 44 mm.. Vele 44-doppen zijn echter aan de buitenzijde te groot om binnen de lageropsluit-ringmoer te passen (diameter 62 mm.). Je zult de buitenzijde van de dop dan op een draaibank moet afslijpen. Dat kun je zelf doen met een geïmproviseerde draaibank. Zelf heb ik een dop van Facom (K44~A) met 3/4-inch  aansluiting. Je hebt echt wel een 3/4-inch dop en draaistang nodig, omdat het veel kracht vergt om de naafmoer door de borging heen te draaien. De dop van Facom past exact binnen de lageropsluit-ringmoer en dat is van groot belang, omdat we deze dop ook geschikt gaan maken om deze ringmoer los en vast te draaien. Als de naafmoer is verwijderd, dan kan de remtrommel worden verwijderd. Dat gaat niet gemakkelijk, omdat de remschoen bij het verschuiven van de trommel iets gaat kantelen en daardoor de zaak klem zet. Zorg er eerst voor dat de stelnokken van de remschoenen helemaal naar binnen gedraaid zijn. Daarna kun je proberen om de trommel er af te halen door deze heen en weer te bewegen. Om deze klus gemakkelijker te maken, heb ik een trekker gemaakt van een oude wielnaaf van de voor-as.

   remtrommel_0001remtrommel2

Je kunt ook een trekker maken van het middelste deel van een wiel.

Nu de remtrommel eraf is, kun je de remschoenen vernieuwen en het wiellager vervangen. Het wiellager zit opgesloten achter een grote ringmoer. De binnen diameter is 62 mm.. De buitendiameter is bij de 2CV/ Dyane kleiner dan bij de Ami/Acadiane. (Let op! Dat geldt ook voor de lagers.) Nieuwe Lagers voor de Ami zijn moeilijk te vinden en zijn aanmerkelijk duurder.

De ringmoeren zijn geborgd door centerpunten. Deze moet je eerst een stukje uitboren (4 beschadigde ringmoermm. boor) voordat je de ringmoeren gaat losdraaien. Ik heb een aantal keer gezien dat een sleutelaar de ringmoeren los tikt met een doorslag en een hamer. Doe dat niet!!! De ringmoer en de remtrommel raken dan zwaar beschadigd.

Overigens zal de schroefdraad toch wel iets beschadigd zijn door de borging. Je kan de draad een beetje herstellen met behulp van een schroefdraadvijl. Dit stuk gereedschap is voor de kitcarsleutelaar een heel mooi verjaardagscadeau.schroefdraadvijl

 

 

Je moet goed gereedschap gebruiken. Mijn eerste poging om de de ringmoer los te krijgen was het maken van een sleutel van staaltrippen (30×6 mm.), maar die was niet sterk genoeg om de ringmoer los te krijgen. Een goede oplossing is het aanpassen van de dopsleutel 44.

aangepaste dopsleutelIn de rand van de dop worden twee uitsparingen geslepen. (Gebruik een haakse slijptol met een dunne doorslijpschijf.) De uitsparingen moeten 8 mm. breed en 12 mm. diep zijn. In deze uitsparingen wordt een stang gelegd die precies moet passen in de uitsparingen in de dop en in de uitsparingen van de ringmoer.

Gebruik een stang Chromvanadium  anders is het niet sterk genoeg. (Ik heb een stuk draai-stang van een oude doppenset gebruikt.) De ringmoer kan heel erg vast zitten, dus je moet de remtrommel stevig in de bankschroef vastzetten. Om te voorkomen dat de (aangepaste) dopsleutel uit de ringmoer springt, moet je er een lijmklem op zetten.

losmaken ringmoer van remtrommel

 

 

Dat kan als je een stevig houten blok aan de achterzijde van de remtrommel legt. De ringmoer die ik moest losdraaien kwam pas los toen ik de draaistang van de dopsleutel met een pijp van ongeveer een meter had verlengd. Er is dus brute kracht voor nodig.

Het monteren van het lager gaat in omgekeerde volgorde. Een nieuwe of schoongemaakte lager moet van kogellagervet worden voorzien. Vul de ruimte voor ongeveer 1/3 deel. (Dus niet helemaal vullen met vet.) Zorg er voor dat er absoluut geen vuil in het lager komt. Plaats altijd een nieuwe kering voor het lager. Vergeet niet om de ringmoer te borgen door er twee centerpunten in te slaan.

Het vervangen van de lagers van de voorwielen gaat op een zelfde wijze. Het lager zit in het fuseehuis. Meestal zal het wel lukken om de lageropsluit-ringmoer los te krijgen zonder de wielarm te demonteren. Zorg dan wel voor een goede ondersteuning van de fusee als je veel kracht moet zetten.

De wiellagers zijn nu in orde en we hebben weer enkele speciale gereedschappen gemaakt.

Groeten Ger-Kitcar-de-Vrieze