De Ontwerper:

Nigel Whall is de ontwerper van de Lomax kit. Nigel Whall was een fabrikant van polyester onderdelen in het Verenigd Koninkrijk. Om zijn fabriek wat te promoten ontwierp hij een kitcar carrosserie  op basis van een Citroen 2CV. Voor het ontwerp liet Nigel zich inspireren door de Morgan SuperSport uit 1933.

De Morgan SuperSport had voor zijn tijd een bijzonder goede wegligging. Het chassis was een buizenframe. Als motor werdt er vaak een V-twin Matchless of JAP van 990 of 109De insiratie voor de Lomax, de Morgan SuperSport6 cc gebruikt. Hiermee werdt het achterwiel aangedreven via een ketting. De Morgan SuperSport had drie versnellingen en kon een topsnelheid van 135 km per uur bereiken. Doordat deze in het belasting tarief van de motoren viel was deze erg polulair onder jongeren. Zij voerden de motor wat op en behaalden er menig overwinning mee in de vele vaak illegale heuvelklim of snelheidsraces. Vanwege de fenominale wegligging kregen ze zelfs nog lang na de tweede wereld oorlog ontzien als men er mee verscheen bij de races op niet meer in gebruik zijnde vliegvelden.

Nigel bouwde een polyester carroserie en deze werdt voor promotie van zijn fabriek ten toon gesteld. Er was direct al veel vraag naar zijn show model, en Nigel richtte in 1980 de Lomax Motor Company op om dit model te gaan produceren. De invloed van de Morgan SuperSport is bij de eerste Engelse Lomaxbouwers ook nog goed te herkennen. Het motorblok staat vDe eerste Engelse Lomaxoorop en is zeer goed zichtbaar, en het is uiteraard een driewieler. Twee wielen voor, een wiel achter.  Ook al heeft de 2CV motor een beperkt vermogen, toch is de topsnelheid best aanzienlijk door het lage eigengewicht. Er zijn verschillende modellen verschenen. Lomax 223 is de driewieler. 223 staat voor 2 cilinder, twee personen, en drie wielen. Lomax 224 staat voor 2 cilinder, twee personen, vier wielen.

De Lomax kit van Nigel kreeg veel aandacht op de beurs waar hij hem voor het eerst tenLomax 224 kitcartoon stelde om zijn polyester bedrijf te promoten. Er zijn ongeveer 1500 kits gelevert. Zijn bedrijf Lomax Motor Company is helaas gestopt in 2004.

Heeft u dus een Lomax, dan heeft u iets bijzonders in uw bezit.

 

 

De Bouwer:

In het voorjaar van 1996 zag ik voor het eerst een Lomax bij een bezoek aan het Autotron te Rosmalen. Daar stond een echtpaar (de Vrieze) op het buitenterrein aan een tiental mensen enthousiast tekst en uitleg te geven over hun Lomax en hoe die te bouwen. Om het te verduideliken werd zelfs de motorkap verwijderd en kon je alles perfect zien. Ik viel als een blok voor die prachtige Lomax en besloot er ook een te gaan bouwen.

Een paar dagen na de zomervakantie zag ik een boerderij in de buurt een Eend uit 1984 te koop staan. Voor 400,- gulden kon die worden meegenomen. Deze is het geworden. Kort daarna een bezoek aan van den Bergh Motoren in Ophemert gebracht en voor 10.810 gulden pakket 1 en 2 besteld. Dit bestond uit een groene Lomax body en flaired wings. Omdat het polyester is zit de kleur er met een gel-coating al in. Daarna gingen we met een paar A4-tjes ‘hoe een Lomax te bouwen’ en het lidmaatschap van de Lowlands Lomax Club (de latere 2CV Kitcarclub) naar huis.

Vervolgens zovDe Lomax van Arie de Koningeel vrije tijd in de garage doorgebracht dat mijn gezin zich ging afvragen: “Wie is toch die man die hier steeds komt eten!” Maar op 30 juli 1997 werd de Lomax goedgekeurd door de RDW en konden we ermee de weg op.

Het rijden is een geweldige ervaring. Wat een geweldig geluid en een snelheidservaring was dat! Ook de aandacht die de Lomax trok was wel even wennen.De Lomax van Arie de Koning in Frankrijk

We hebben er vele ritten mee gemaakt, ook in clubverband. De vakanties naar Frankrijk waren om niet te vergeten. Veel aandacht door de Fransen, je beleeft altijd wel wat met de Lomax.

Ondertussen staat de teller op ruim 76.000 km en ik geniet er nog altijd van.

Ook is er later nog een trekhaak gemonteerd. Hiermee kan er een kleine bagage wagen meegenomen worden op vakantie.  Zie de kitcar-kar.

Arie de Koning

 

De Leverancier:

De leverancier van de Lomax was Lomax Motor Company van Nigel Whall. Helaas bestaat bedrijf van Nigel Whall in 2004 gestopt. De Lomax carrosserie is vanaf dat moment niet meer leverbaar.

Er worden door de tijd een aantal importeurs vernoemd. Aris Automobielbedrijf in Valkenburg (ZH).

Van 1991 tot 1997 is van den Bergh Motoren uit Ophemert de importeur van de Lomax Lomax bij van den Bergh Importkit voor Nederland. Zijn ontwerp en aanpassingen voor de Lomax 223 driewieler worden na een uitgebreide test door de RDW goedgekeurd. Vanaf dat moment is de Lomax 223 ook in Nederland mogelijk. De wetgeving in het Verenigd Koninkrijk is namelijk veel soepeler in het toelaten van eigen ontwerpen.

Vanaf 1997 tot 2004 was Burton Kitcar Company, voorheen de Duck Hunt te Zutphen, de importeur van de Lomax kit.

Omdat er toch nog steeds vraag was naar de Lomax kit, is van den Bergh Motoren met een eigen ontwerp gekomen die nu de naam Le Patron heeft. Deze is nog steeds leverbaar en heeft wat uiterlijk betreft overeenkomsten met de Lomax van weleer.

 
November 2016: Bericht van Rob Smith:

De Lomax is weer leverbaar via ‘ Cradley Motor Works’.

Deze bezit nu de mallen en fabriceert de moeder van de 2CV kitcars ” de Lomax” weer.

Rob was aanvankelijk van plan  deze te bestellen en op te halen, echter zag hij een advertentie aan op Marktplaat van een “New Old Stock” body van de oorspronkelijke mallen en heeft deze gekocht.

Omdat ik daar met name de dashboard indeling fraaier vind, én omdat ik dan ook zonder aanpassingen bij de pedalen kan. De huidige Lomax body’s zijn langer en da’s mooi voor lange mensen maar niet handig als je wat korter bent 🙂 .) In ieder geval wilde ik erop wijzen dat er weer Lomax body’s gemaakt worden.

En zolang de Brexit nog geen feit is kan je ze (na bestelling) zo ophalen in Engeland. Cradley Motor Works zit niet ver van Dover.

Gegevens:
http://sportsandleisurecars.co.uk/
En de eigenaar (Bob) is bereikbaar op de mail: mailto:spt746@sportsandleisurecars.co.uk