De achterrem

In dit artikel gaan we de achterremschoenen vervangen en afstelen. Uiteraard gaan we ook een verbetering aanbrengen!

Al onze “2CV’s” zijn door de tand-des-tijds aangetast. Van de meeste achterremmen zijn de moeren van de stelnokken sterk beschadigd. In combinatie met het vastroesten van de stelnokken heb je dan een groot probleem om de remmen te stellen. Het is zeer aan te bevelen om de stelnokken van een robuuste moer te voorzien.achterzijde van remankerplaat_0001

Gebruik daarvoor een M10 koppelmoer. Zaag die doormidden , maak één kant taps (met een vijl) en las deze moer op de stelnokmoer aan de achterzijde van de remankerplaat.
De stelnok heeft nu een forse 17 mm. moer en daar kun je veel kracht op uitoefenen zonder deze te beschadigen.

Ik ga er vanuit dat je bij het sleutelwerk gebruik maakt van de 2CV-vraagbaak van P.H. Olving. (Let op; in dat boek is in de tekening van de achterrem een verwisseling van de nummers 9 en 10 bij de benaming van de onderdelen.) Op de meeste punten hoef ik hier niet in te gaan. Er zijn echter twee zaken die meer aandacht verdienen. Het gaat om de plaats van de remschoenen en het afstellen van de excentrieken.

scharnieren van remschoenIn één set remschoenen zitten meestal twee verschillende remschoenen. Het verschil zit in de afstand tussen de “top” van de metalen schalen en de remvoering. Bij de ene schoen loopt de remvoering door tot aan de top en bij de ander zit daar over enkele centimeters geen remmateriaal. Bij het punt waar de remschoenen scharnieren is een zelfde verschil te zien.

(NB! Er zijn vervangingssets in de handel waarbij de beide remschoenen gelijk zijn.) Het verschil in de plaats van de remvoering is in verband met de draairichting van het wiel. De voorste remschoen'”steekt” tegen de draairichting in en levert daardoor meer remkracht dan de achterste remschoen. Door het verschil in remvoering wordt de remkracht per remschoen beter verdeeld. Let op! De remschoen met de langste kale stuk aan de top (bij de remcilinder) moet aan de voorkant (rijrichting van de auto) zitten!

Nog een tip: schuin de uiteinden van de remvoering iets af (met een vijl of schuurpapier). De rem zal daardoor fijner aangrijpen!

Het afstellen van de excentrieken is niet zo eenvoudig. Met de excentrieken kunnen de scharnierpunten van de remschoenen worden verplaatst. De bedoeling is dat het onderste gedeelte van de remvoering – ruststand- dicht bij de remtrommel ligt. De remvoering kan dan over een grote lengte tegen de remtrommel worden gedrukt. De excentrieken moeten afgesteld worden met gedemonteerde trommels. Je kan de afstand tussen de remschoen en de trommel dus niet direct meten. Citroën heeft een speciaal hulpmiddel om deze afstelling te doen, maar we kunnen het ook met behulp van een schuifmaat.

 afstand meten tussen remschoen en trommelafstand meten tussen remschoen en trommel2

Eerst meet je in de remtrommel de afstand van de binnenring van het wiellager tot aan de trommelwand. De wiellagers moeten daarbij goed aangesloten liggen. Door een meetlat in de binnenring te plaatsen kun je de afstand tot de trommelwand meten (dat zal zo rond de 72 mm. liggen). Deze maat fixeer je op de schuifmaat. (Je kan de maat ook bepalen door de diameter van de remtrommel te meten en de diameter van de as (= 36 mm.) er af te trekken en dat door 2 te delen. Je moet dan wel een grote schuifmaat hebben!)

Je kunt nu de remschoenen monteren, zonder de moeren op de scharnierpunten echt vast te zetten. Zorg ervoor dat de stelnokken zijn teruggedraaid. Je draait nu de excentrieken zodanig aan dat de onderste punt van de remvoering iets binnen de eerder bepaalde maat ligt. Je meet dat met de schuifmaat vanaf de as. Controleer deze maat over de gehele lengte van de remvoeringen.

Daarna kun je – voor proef- de remtrommel monteren en met de stelnokken de remschoenen afstellen. In feite stel je daarmee de “toppen” van de remvoering af. Probeer nu voorzichtig de remtrommel te verwijderen. (Zodanig de stelnokken iets uitdraaien.) Daarna kun je de maat tussen de buitenkant van de remvoering en de as nauwkeurig meten en zo nodig de excentrieken nog wat bijstellen.

Als alles goed is, kun je de moeren van de scharnierpunten vastdraaien en borgen. Daarna de remtrommel en het wiel monteren. Nu nog de stelnokken nauwkeurig afstellen … en klaar is de klus!!!

Groeten Ger-Kitcar-de-Vrieze