De kitcar-kar

Zeker drie keer per jaar gaan we met onze Lomax kamperen, waarbij in de eerste jaren tent en andere kampeerbenodigdheden in de bagageruimte werden “geperst”(ondergebracht). De wat grotere tent die we sinds enkele jaren bezitten kon echter niet meer in de bagageruimte en werd vervoerd op het bagagerekje, wat ons geen veilig gevoel gaf. Daarom besloten we afgelopen winter tot de aankoop van een EZS motorbagagewagentje dat via marktplaats al vrij snel (voor een kwart van de nieuwprijs) lukte.

Nadat een niet soepel draaiend wiellager was vervangen is het bagagewagentje in de kleur van de Lomax gespoten.

Hierna moest er een trekhaak gemaakt worden waarbij gebruik gemaakt is van een strip van 60x 4 mm., een U profiel van 40x60x40x 3mm. en een pijpje van rond 40 mm. waarin een eindstuk met kogel bevestigd kon worden. Na wat slijp en laswerk was de trekhaak geboorde gaten chasisuiteindegereed. Voor de bevestiging aan het chasis is gebruikgemaakt van de origineel wat verstevigde bevestigingspunten van de ooit verwijderde brug over de tank en een in elk chasisuiteinde geboorde gat. De gebruikte bouten moeten op de boutkop zijn voorzien van de kwaliteitsaanduiding 8,8. Na de aansluiting van de elektra kon het bagagewagentje achter de Lomax gekoppeld worden.

Nadat de bestelde nieuwe witte kentekenplaat was bevestigd restte nog de aanpassing van het kentekenbewijs waarop geen trekgewichten vermeld stonden. Daarvoor heb ik Trekhaak voor Lomaxeen brief geschreven aan de RDW, afdeling VRD, Postbus 30000, 9640 RA Veendam met de vraag om vermelding van de toegestane trekgewichten op mijn kentekenbewijs. Ook een kopie van een legitimatiebewijs (paspoort of rijbewijs) is meegestuurd.

Binnen een week had ik een nieuw kentekenbewijs op creditcardformaat binnen met daarop de trekgewichten: Tech. Max. massa AHW (geremd) 400 kg en (ongeremd) 280 kg.

lomax met kitcar-karDit jaar is er al bijna 2000 km. met het bagagewagentje gereden, o.a. met de kitcarvakantie naar Epernay. De Lomax heeft er geen enkel probleem mee om de maximaal toegestane snelheid 90 km. per uur te bereiken. De extra bagageruimte is erg fijn en maakt het inpakken minder “persend” waardoor we er al veel plezier aan hebben beleefd.

 

Arie de Koning