Verslag van de versnellingsbakken revisiedag 2013:

Het is zondag 17 maart als in Ophemert bij Godfried van den Bergh 5 eigenaren van een uit elkaar gehaalde versnellingsbak zich melden voor een dag van “montage van alle losse onderdelen”.
Ook komen Michel Evers (dé 2CV versnellingsbak specialist) en Gijs Spruit (onze penningmeester die ook sleutelende vaardigheden heeft) naar Ophemert om te zorgen dat aan het einde van deze dag 5 perfect gereviseerde versnellingsbakken naar huis kunnen worden meegenomen.
Ondanks de niet aanwezigheid van uw verslaggever ter plaatse zijn enkele gesprekken achteraf toch genoeg om dit artikel te kunnen maken.
Afijn, Peter, Jos, Joost, Cees en Rob waren de leden die deze keer meededen met hun versnellingsbak. Slechts een hulpsleutelaar Cees was aanwezig. Dat in tegenstelling tot eerdere jaren: 6 versnellingsbak eigenaren met 6 hulpsleutelaars. In voorgaande jaren was er steeds een wachtlijst en gaven meer leden zich op dan er mee konden doen en waren er steeds genoeg hulpsleutelaars aanwezig. Is de crisis een reden dat we dit jaar minder inschrijvingen hadden? Uiteindelijk kost een en ander aan onderdelen zomaar Euro 200,– en soms meer, maar daar staat tegenover dat een “bak van de plank” zomaar Euro 275 kost terwijl je nu met een perfecte versnellingsbak naar huis gaat.
Godfried begint traditioneel met het uitdelen van de doosjes met nieuwe of goede 2e hands onderdelen. Zo’n doosje ontstaat na de demontage van de versnellingsbak 4 weken eerder na demontage van de versnellingsbak: Alles wordt uitgebreid gecontroleerd en Godfried maakt een bestellijst aan de hand van opgave door Michel Evers die zelfs de tandwielen uitgebreid inspecteert. Ja, want roestaanslag op tanden geeft lawaai in de versnellingen. Daar kan je wel mee rijden natuurlijk, maar we willen hier perfecte versnellingsbakken afleveren!
Afijn, iedereen had er zin in, kon iedereen ook? Nee, we hadden een lid met een handicap ( we zullen geen namen noemen) die tapijt had gesneden en was uitgegleden met het stanleymes: Zijn linkerhand was dus ingepakt, en dat is wat minder handig als je een versnellingsbak moet monteren. Gelukkig was er assistentie van Gijs, onze penningmeester, maar die was iets minder fris dan normaal want die had een feestje gehad de zaterdagavond ervoor en had slechts 1 uur geslapen voordat hij weer op moest om op te staan om naar Ophemert te gaan. Het kan verkeren en het betekende dat het wat langzamer ging dan normaal omdat ook hier en daar wel even wat werd vergeten. Bijvoorbeeld een ring achter het onderste lager van de pigneonas waardoor later bij montage alles even vastloopt. Gelukkig wist Michel onmiddellijk waar dat het mis was gegaan en kon een en ander snel worden opgelost, maar toch blijkt dat bij de 2CV het allemaal wat gemakkelijker kan qua montage maar bij de versnellingsbak niet: Het moet allemaal heel precies, inmeten gebeurt op tienden van een millimeter en daar moet je dus ook de instrumenten voor hebben.
Klokslag 12 uur kwam Joop, onze evenementen organisator met zijn vrouw Hanneke op bezoek: Jawel, ook een traditie dat Michel een gegraveerd glas krijgt van de club en inmiddels, Joop is de tel kwijt, heeft Michel een collectie van 11 of 12 glazen gegraveerd met symbolen die staan voor 2CV onderdelen. Ook dit keer weer een door Ger de Vrieze, ons erelid, gegraveerd glas van hoge kwaliteit! Gijs en Godfried ontvangen beiden een fles wijn, met nieuwe stickers van onze club, voor hun hulpdienst.
Inmiddels is er stevig aanvang gemaakt met de montage van onderdelen, te beginnen met de voorbereiding: Nieuwe weerstandsringen worden gemonteerd, nieuwe lagers op aandrijfassen en op de prise-as worden gemonteerd. Dat gaat soms fout, bijv. bij de aandrijfas moet wel eerst de bronskleurige ring erop voordat het lager gemonteerd wordt, anders moet het lager weer gedemonteerd worden. Ieder jaar is er wel zo’n slachtoffer die dat overkomt, en ook dit jaar dus weer, maar we noemen geen namen!
Heel langzaam vordert de montage van de bak met tandwielen zodanig dat er begonnen kan worden met inmeten van pigneon-as (1 bak) en met het inmeten van de ringen op de lagers van de aandrijfassen (links en rechts) van dit keer 3 bakken. Dit zijn tijdrovende klusjes want het gaat echt om de tienden van millimeters: Zo moet de achterste ring van de pigneon-as van een van de bakken van 2,46 mm dikte naar 2,66 mm dikte dus een dikkere ring moet worden gezocht. Godfried biedt hulp en heeft een heel mooi doosje met op maat gesorteerde ringen! De ringen voor de aandrijfassen moeten eerst gemeten worden op de totale juiste dikte, en dan worden verdeeld over de linker en de rechterkant om de juiste druk van het wormwiel op het differentieel wiel te krijgen. Tolerantie? Slechts 0,14 tot 0,18 mm speling van wormwiel op differentieel!
Maar ook dat wordt uiteraard op een goede manier gedaan en inmiddels kan Michel de eerste schakelvorken instellen en kan de eerste bak “dicht”. Dat gaat, ook zoals bijna ieder jaar, ook nu weer mis: Een mens monteert het deksel zodanig dat de schakelstang muurvast zit, en dat betekent een kromme schakelstang, die dan weer vervangen moet worden. Afijn, ook dat was weer snel gedaan, Godfried had natuurlijk nog zo’n stang liggen en de- en montage was weer snel gebeurd. Vervolgens getest met de boormachine, schakelen zonder koppeling, en dat gaat, als je weet wat je doet, toch wel goed. De bak klinkt goed, schakelt goed en krijgt de kwalificatie mee van Michel: “deze bak mag ingebouwd worden”.

En dan ontstaat toch het gevoel bij sommigen van “moet ik deze bak, die als reservebak is bedoeld, nu eigenlijk niet inbouwen in mijn kitcar?”Als verslaggever ter plaatse zeg ik dus: Jawel, doen, en dan met de andere bak weer langskomen op deze 2 dagen, want het is gezellig om met een aantal mensen aan zo’n project bezig te zijn, en je hebt daarna een echte 2CV reserve versnellingsbak op voorraad voor de toekomst.

Conclusies na deze twee dagen:
Een 2CV versnellingsbak is precisiewerk, en dat is met een 2CV wel even anders en de conclusie is dan ook dat je niet zomaar aan een versnellingsbak moet gaan beginnen. Althans, beginnen gaat nog wel maar dan op de goede manier afmaken! Dat lukt dus niet iedereen. Michel Evers is uiterst bekwaam, weet ook alles uit zijn hoofd en heeft de juiste gereedschappen, Godfried heeft veel reserveonderdelen en de juiste inkoopkanalen en onze penningmeester is ook geoefend want die repareert versnellingsbakken bij Ron van den Berg in Kraggenburg, iedere donderdag is Gijs daar te vinden. Dus samen met deze drie leden lukt zo’n project dus wel, volgend jaar februari/maart weer nieuwe dagen en je kan jezelf met hulpsleutelaar opgeven bij Joop onze evenementen organisator.